Kuva: www.webpronews.com |
On
12. helmikuuta 2013. Pohjois-Korea suorittaa ydinkokeen Punggye-ri
testialueellaan. Pohjois-Korean mukaan kyseessä on vain pieni ja kevyt koe,
sillä paukkuja heiltä löytyisi kunnon jytkyynkin. The Economist kertoo ydinkokeen olevan kohdennettu keskisormi etenkin
Yhdysvalloille ja toisaalta yritys kerätä huomiota hieman omaperäisellä
tyylillä. New York Times puolestaan uutisoi Pohjois-Korean suunnittelevan iskua
Etelä-Koreaan ja Yhdysvaltoihin. Ja näitä uutisia riittää, kuumana aiheena jopa
Iltasanomien
ykkösuutisiksi.
Oli
tyyli ja Pohjois-Korean suunnitelmat kuitenkin mikä tahansa, kansainväliseltä
yhteisöltä on todella loppuneet keinot Pohjois-Korean ydinohjelman
pysäyttämiseksi. Sitäkin huolimatta, että YK:nturvallisuusneuvosto kiristi helmikuisen ydinkokeen johdosta
Pohjois-Koreaa koskevia sanktioita. Nämä sanktiot tuntuvat olevan pelkkä
epäonnistunut vitsi Pohjois-Korealle.
Kuva: www.guardian.co.uk |
Entäpä
Iran? International Crisis Groupin sanktioverkkoa
katsoessa on selvää kuka painostaa Irania eniten: Yhdysvallat. Yhdysvaltojen
lisäksi huolensa Iranin ydinohjelman tarkoitusperästä jakaa kuitenkin myös YK:n
turvallisuusneuvoston muut pysyvät jäsenet, jotka velvollisuudestaan
kokoontuivat (Saksalisällä) asian tiimoilta Kazakstaniin viime viikolla. Laihoin tuloksin
tosin, sillä neuvotteluiden lopputuloksena Iran pitäytyi jälleen argumentissaan
ydinohjelmansa olevan vain rauhanomaiseen käyttöön.
Sanktiot
eivät ole siis purreet myöskään Iranin tapauksessa, kiristyksistä
huolimatta. Toisaalta miksi purisi, sillä Iran on onnistunut osaltaan
kääntämään sanktiot omaksi hyödykseen siirtymällä esim. öljymarkkinoilla vaihdantatalouteen. Maat jotka ostavat iranilaista öljyä voivat
nimittäin jatkaa tuontia niin pitkälti kunhan öljy maksetaan Iraniin vietävillä
paikallisilla tuotteilla. Tämän lisäksi sanktiot ovat epäonnistuneet
sytyttämään mielenosoituksia hallintoa vastaan, siitäkin huolimatta, että
sanktiot vaikuttavat raskaimmin keskituloisiin ja sitä heikompiin.
Ketä
sanktiot sitten hyödyttää? Eipä juuri ketään, sillä sanktiot kohdistuvat
poliittista johtoa rankemmin tavallisiin kansalaisiin. Sanktiot ovat
länsimaisen ajatusmaailman tuote, jonka oletusarvona on, että minkä tahansa
valtion johtajat reagoisivat kansan ahdinkoon. Näin ei kuitenkaan tapahdu, ja
nämä länsimaisesta näkökulmasta olevat ”roistovaltiot” löytävät aina uusia
kumppaneita, joita eivät sanktiot juuri kiinnosta. Tältä pohjalta vaikuttaakin
siltä, että sanktioiden ainut hyöty, jos sitä nyt hyödyksi voi kutsua, saattaa
olla se, että länsimaiset poliitikot voivat ainakin sanoa yrittäneensä jotain. Kuitenkin ilman, että juuri kukaan kyseenalaistaa ainakaan ääneen sanktioiden
toimivuutta tai sitä, että länsimaiset politiikot toisaalta myös lisäävät
sanktiomaissa elävien, jo ennestään köyhien ahdinkoa.
Sanktioita
asetetaan toki monista syistä, eikä vain Iranille ja Pohjois-Korealle. Näiden
kahden maan tapauksessa sanktiot ja keskustelut ydinohjelmista saavat kuitenkin
lähes saippuaoppeeran piirteitä. Kaikki vain ydinaseiden takia, joka
aihepiirinä on enemmän kuin kaksinaismoralismin kehto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti