Tiedätkö
mitä yhteistä on wc-paperilla ja henkilöllisyysdokumentilla? Sen lisäksi, että
kumpaakin voi viitata sanalla paperi, ajoittain Kosovossa tuntuu molemmista olevan pula.
Samuli Hurri kirjoitti Perustuslakiblogissa
paperittomien yhteiskunnasta. Hurrin pääargumenttina oli tuoda esiin papereiden,
siis olemassaolon dokumenttien, valta. Hurrin mukaan paperiyhteiskunta synnyttää
meidät, pitää meidät hengissä ja kuoltuamme siirtää varallisuuden eteenpäin. Hän
lisää, että tähän ei tarvita ihmisoikeuksia, vaan merkintä väestötietojärjestelmässä. Mutta entä jos väestörekisterissä ei ole? Onko paperiton todellisuudessa
ihminen? Tottakai on, joskin paperiton henkilö ei nauti samoja oikeuksia kuin
paperilliset kanssaeläjänsä.
Suomalaisesta perspekstiivista paperittomista puhutaan usein siirtolaisten yhteydessä, kuten Pakolaisneuvonta ry:n koordinoimasta Paperittomat- hankkeesta voi havaita. Siis ongelmasta, joka tulee jostain muualta. Täällä jossain muualla, Balkanilla, ongelma on yhteiskunnallinen. Yhdelläkään Balkanin niemimaan valtiolla ei ole 100 prosentin tasoa syntymätodistusten suhteen. Tämä tarkoittaa suoraan myös sitä, että näiltä jo syntymävaiheessa yhteiskunnan ulkopuolelle jääviltä lapsilta on estetty pääsy yhteiskunnallisten palveluiden, kuten koulunkäynnin ja terveydenhuollon piiriin. Lisäksi koska he eivät ole olemassa, valtio ei myöskään suojata heitä väkivallata, hyväksikäytöltä tai ihmiskaupalta.
Balkanilla
paperittomuuden, niin syntymätodistuksen puuttumisen kuin
kansalaisuudettomuuden, ojassa makaavat pahimmin etenkin vähemmistöt, kuten romanit. Jugoslavian hajoamisen jälkeen nyky-Balkanin valtioilla
on ollut huomattavia vaikeuksia kansalaistensa rekisteröinnissä ja
asianmukaisen dokumenttien toimittamisessa. Haasteita on toki ollut myös
valtaväestön keskuudessa, mutta tällä hetkellä suurimman riskin alla
kansalaisuudettomuuteen ovat vähemmistöt.
Taistelu ihmisoikeuksien puolesta, paperittomuutta vastaan
Paperittomuus
romani- ashkali- ja egyptiläisvähemmistöissä (RAE) ei toki ole heidän ainut
haasteensa, sillä heidän asemansa muuhun väestöön nähden on muutoinkin heikko.
Paperittomuuden haaste on kuitenkin otettu vastaan Kosovossa, sillä vuonna 1999
perustettu ja vuodesta 2004 itsenäisenä kansalaisjärjestönä toimiva Civil Rights Program Kosovo (CRPK) tarjoaa ilmaisia
lakipalveluita edellämainituille vähemmistöille juurikin rekisteriöinnin
merkeissä.
Yksi
CRPK:n lakimiehistä, Aleksandar Todorovič,
kertoo allekirjoittaneelle antamassaan haastattelussa rekisteröintiin
liittyvien haasteiden kasvaneen etenkin 1999 väkivaltaisuuksien
myötävaikutuksesta kun Serbia evakuoi syntymä,- kuolema- ja
avioliittorekisteröintiä koskevat kirjat Serbiaan. Siltä osin kun pystyivät,
sillä väkivaltaisuudet myös tuhosivat paljon rekisteröintikirjoja,
kunnantalojen tuhoutuessa.
Kosovo
on yrittänyt ratkaista ongelmaa uudelleenrekisteröintiprojekteillaan, josta huolimatta, Kosovo on kuitenkin elänyt rekisteröinnin suhteen jonkinlaisessa välitilassa
aina viime vuoteen saakka. Viime vuonna nimittäin Serbian ja Kosovon suhteiden
parantuessa Serbia palautti sertifioidut kopiot evakuoiduista
rekisteröintikirjoista EULEX:n fasilitoimana.
Miten lähestyä ongelmaa?
Todorovič
painottaa Hurrin tavoin rekisteröinnin olevan ennen kaikkea ihmisoikeuskysymys.
Ilman rekisteröintiä henkilöltä on estetty pääsy töihin ja kaikkiin julkisiin
palveluihin, kuten terveydenhuoltoon ja koulutukseen. Luonnollisesti henkilö ei
myöskään voi osallistua demokratiaan ainakaan vaalien näkökulmasta, sillä ”vain
rekisteröidyt ja henkilöllisyystodistuksen omaavat henkilöt voivat äänestää”,
Todorovič toteaa.
Kosovossa
on edelleen n. 5% väestöstä ilman asianmukaisia henkilöllisyysdokumentteja, ja
tämä väestönosa koostuu juurikin RAE- vähemmistöistä. Haasteita tälle
väestönosalle on paljon, sillä rekisteröinnin yhteydessä noussut esiin useita
tapauksia, jossa perheenjäsenet ovat saattaneet olla rekisteröimättä useiden
sukupolvien ajan.
Asiakirjojen
puute ei kuitenkaan ole Todorovičin mukaan ainut haaste, sillä myös
lainsäädännön asianmukainen toimeenpano ontuu. Kuntatasolla puuttuu osaamista
ongelman ratkaisemiseen ja toisaalta myös väestön, etenkin RAE- yhteisöjen, keskuudessa on hämmennystä
siitä missä ja miten rekisteröinti pitää hoitaa. Vaikka rekisetöintitoimistot
ovat olemassa, niiden lähestyminen ei ole kansalaisen näkökulmasta helppoa.
Hallinto on raskas ja etenkin RAE-väestön jäsenet kohtaavat mm. kieleen
tai etnisyyden perusteella tapahtumaan syrjintään liittyviä ongelmia. Puhumattakaan siitä, että esim. kaikki näihin yhteisöihin kuuluvat naiset eivät ole kirjoitus- ja lukutaitoisia.
Näiden
lisäksi moniongelmaisuutta vauhdittaa myös se, että myöhäisestä
rekisteröinnistä (yli 30 päivää syntymän jälkeen) voi seurata Kosovon tasoon
nähden huomattavat sakot. ”Lisäksi kaikilla ei ole henkilöllisyystodistusta,
sillä moni kokee tai luulee syntymätodistuksen olevan riittävä dokumentti olemassaolosta”,
Todorovič korostaa.
Onnistumisiakin on!
Vaikka
haasteviidakko on melkoinen savotta, onnistumisiakin on! Pelkästään se, että CRPK
käsittelee vuosittain 1000 kansalaisuudettomuuteen liittyvää ja noin 1000-1500
sisäiseen pakolaisuuteen liittyvää rekisteröintitapausta, on jo kehitystä.
Onnistumisista
kertoo myös yksittäiset tarinat, kuten tarina gracanicalaisesta, Hamitin perheestä,
jonka suloiset tyttäret käyvät päiväkodissa työpaikallani Balkan Sunflowersin
oppimiskeskuksessa. Kun sotaa pakoon lähtenyt perhe päätti muuttaa takaisin
kotikyläänsä Gracanicaan törmäsivät he dokumenttiviidakon ongelmiin.
Tämän perheen Saksassa syntyneillä tyttärillä ei nimittäin ollut asianmukaisia
syntymätodistuksia muuttaessaan Saksasta takaisin Kosovoon. Asianmukaisia siis
Kosovon näkökulmasta, sillä Saksassa annetut syntymätodistukset eivät vielä
riitä. CRPK:n avulla perhe sai kuitenkin
rekisteröityä tyttärensä Kosovon vaatimusten mukaisesti ja järjestettyä
henkilöllisyystodistukset. Kiitos juurikin Todorovičin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti