Se on Heinäjoen silta! Pihtiputaalla. Suomessa. Lähde: wikispede |
Olenko jo kertonut
uskovani vakaasti konstruktivismin olevan kansainvälisiä suhteita käsittelevien
teorioiden aatelia? Jos en, niin tehdään se nyt viimein selväksi. Kuin myös se, että
tämä päänavaus kertoo nimenomaan teorioiden aatelista vaikka jokunen (varsinkin
realisti) varmasti väittää ettei konstruktivismi ole teoriaa nähnytkään.
Kutsuttiin
konstruktivismia sitten teoriaksi, lähestymistavaksi tai viitekehykseksi,
Sinisen zeppeliinin Anteeksi, minä abstrahoin-tekstin
innoittamana, tämä toimistokoala konstruktoi. Minä en vain ajattele
siltaa, minä myös pohdin millaisessa kontekstissa sillan olemassaolosta luotu
totuus on muodostunut. Rakennan totuuksia sosiaalisessa kanssakäymisessä ja
myös kaadan niitä. Kivaa!
Konstruktivismin esiinmarssin
merkittävimmän teoreetikon (toimistojeesuksen) paikkaa pitää kiistatta Alexander
Wendt. Hänen viitoittamallaan tiellä uskon siihen, ettei universaaleja
totuuksia oikeasta ja väärästä ole olemassa vaan totuudet rakentuvat ihmisten
välisissä suhteissa. Siitäkin huolimatta, ettei Wendt mitä todennäköisimmin akateemisen
taustansa puolesta ilahtuisi lukijan johdattamisesta hakemaan lisää tietoa totuuden pyhästä
lähteestä, wikispedestä.
Spedekin osaa tosin
kertoa, että Wendt julkaisi vuonna 1999 kaikkien konstruktivismiin uskovien
raamatun, teoksen nimeltään Social Theory of International Politics.
Tämä teos haastaa etenkin realistisen käsityksen valtiokeskeisestä ajattelusta
ja kertoo meille sosiaalisen kanssakäymisen luovan merkityksiä maailmaamme ja
rakentavan yhteenkuuluvuutta. Tämän myötä, universaalien totuuksien puuttuessa,
toisen totuus voi kuitenkin olla toisen valhe ja valtioiden välisissä suhteissa
eri käsityksemme rakentavat myös pohjan me-muut- ja vihollinen-ystävä-ajattelulle.
Sosiaalinen kanssakäyminen luo siis yhteistä ymmärrystä, mutta myös kaataa sitä.
Konstruktivismi ei
kuitenkaan ole vain tulkintaa valtioiden välisistä suhteista. Yhtä lailla
konstruktivismi haastaa myös esim. ajattelua poisoppimisen mahdollisuudesta, josta
esimerkkinä mm. New York Timesin aseellista katuväkivaltaa käsittelevä artikkeli Unlearning gun violence. Artikkeli nostaa
esiin konstruktivismin kannalta erittäin oleellisen seikan kysyen, kun
aseenkäyttö ja väkivallan kulttuuri on opittua, voimmeko myös oppia pois siitä?
Tämä tiedon rakentuminen opitun perusteella (toimistokoalakielellä
konstruktivistinen epistemologia) selittää juuri sitä miksi tietyt tavat, totuudet
käyttäytymismalleille,
pysyvät hengissä.
Käyttäytymismallien hengissä pysymisen tavoin konstruktivismin kannalta tärkeää on myös minunkin kaltaiset nuoret
valtiotieteilijät. Toimistokoalat, jotka uskovat sosiaalisen kanssakäymisen voimaan kovan
intressivetoisen valtapelin sijaan. Ilman yhteistä ymmärrystä teorian
käyttökelpoisuudesta, ampuu konstruktivismikin itseään nilkkaan.
“Anarchy is what states make of it.” Alexander
Wendt, 1992.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti