Varoitus,
tämä on tunnelatautunut kirjoitus.
Helvetin tulet ne vaan roihuaa! |
Kansanedustaja
Maria Lohela kirjoittaa maanantaisessa Kepan kolumnissa huolestuttavasta
aiheesta, naisten asemasta Afganistanissa. Lohela kertoo ”Afganistan on monille naisille
helvetti” –otsikoimassaan kolumnissa, ettei ”väkivallan alla eläminen
[edes] ole Afganistanissa ainoastaan kaikkein köyhimpien ja
kouluttamattomimpien naisten taakka. Tämän vuoden heinäkuun jälkeen
Afganistanissa on tapettu kaksi naispoliisia, jotka tekivät työtä erityisesti
naisten aseman parantamiseksi.”
Lohelan
teksti on hyvin yllätyksetön ja noudattaa samaa linjaa kuin mikä tahansa muu
naisten oikeuksia käsittelevä teksti. Silti se sai avautumisärsykkeen heräämään
minussa.
On
totta, että naisen asema Afganistanissa on lohduton ja lähellä helvettiä
monellakin tapaa ja mutta helvetti se on koko maa miehillekin. Naispoliisin
kuolema saa kansainvälisen median hätätilaan vaikka vastapainoksi
Afganistanissa on kuollut kasapäin miehiä. Miehiä, jotka eivät ole myöskään
kaikki kuuluneet ”ei niin huolestuttavaan” köyhien ja kouluttamattomien
joukkoon. Esimerkiksi UNAMA:n uunituoreen raportin mukaan tämän vuoden ensimmäisen puolen vuoden aikana on kuollut yhteensä
1319 siviiliä. Surullista ja huolestuttavaa toki on, että naisten ja lasten
osuus on kasvanut aikaisemmasta, mutta tästä yhteislukemasta on ollut silti 982
henkilöä miehiä.
Afganistan
ole suinkaan ainut esimerkki. Ennen kuin 1325-päätöslauselman hurmosta ja
”Naiset, rauha ja turvallisuus”- toimintaa oli keksittykään naisten ja lasten
kärsimys sodissa oli julmuuden kulmakivi. Ja on sitä edelleenkin, vaikka
1325-päätöslauselmalla pyritään mm. juurikin nostamaan naisten asema uhriuden
yläpuolelle.
On
vaikea ajatella, että naisiin liittyvä uhrius katoaisi mihinkään ainakaan niin
pitkään kuin miehiin viitataan sodan julmuuksien seurauksina vain
siviilikuolemina tai miestappioina. Tai niin pitkään kuin
sukupuolisensitiivisyyden valloittamassa politiikassa korostetaan erityisesti
naisten hätää. Sota on julmaa kaikille ja Afganistanissa kuolleet miehet,
sodan maskuliinisuudesta huolimatta, ovat yhtä lailla tarpeettomia menetyksiä
kuin naisetkin.
Mutta
miksi naisten ja lasten kärsimys sodassa nostaa sitten huoltamme enemmän kuin
niiden kaikkien miesten, jotka ovat sodan jaloissa kaatuneet? Lasten surmiin
liittyvän tuskan ymmärtää kuka tahansa, mutta miksi edelleen koemme, että sodan
väärydet naisia kohtaan ovat jollain tapaa julmempia kuin väärydet yhtä lailla
puolustuskyvyttömiä miehiä kohtaan? Tai miksi sotilastappiot tai sotilaiden
haavoittumiset on riisuttu inhimmillisyydestä?
Sotilaiden
osalta on toisaalta ymmärrettävää, ettei sotilas ole yhtälailla kärsivä ihminen
kuin puolustuskyvytön siviili. Tästä huolimatta ymmärrettävää on myös se, että
sotaa käydään varsinkin sotilaiden silmien edessä ja siksi on myös selvää, että
ihmisinä myös sotilaat kokevat sodan julmuudet. Myös rauhanturvatehtävissä,
jota suomalaistenkin suhteen käsitellään erinomaisesti alkuvuonna MOT:n esittämässä jaksossa jälkihoidon
puutteellisuudesta.
Palatakseni
vielä naisiin, on toki selvää, että heikompaa on tuettava enemmän kuin
enemmistövaltaa, vaikka esim. naisista puhuttaessa naiset eivät ole minkään
valtion vähemmistö usein heikommasta valta-asemastaan huolimatta. Länsimaiden
satsatessa poikkeuksetta huomattavan siivun ulkopolitiikastaan ja
kehitysrahoistaan sukupuolisensitiivisyyteen ja naisten aseman parantamiseen,
vaarana kuitenkin on, että jotain tärkeää jää epähuomiolle.
Naisen
aseman edistäminen liittyy toki laajemmin käsitykseemme ihmisoikeuksista, mutta
käytännön tasolla se, mitä tulisi sotatantereiden tai niiden jälkeisen
yhteiskunnan uudelleenrakentamisen suhteen korjata ensin, tuntuu välillä olevan
hieman epäselvää. Valtioiden toteuttaessa ulkopoliittista sanomaansa, tuntuukin
joskus oudolta, että esim. naisten aseman edistämiseksi panostetaan naisten
kouluttamiseen ja etenkin luku-ja kirjoitustaidon edistämiseen aikana, jolloin
mitkään muutkaan perusoikeudet eivät ole täytettynä.
Työtä
toki tulee tehdä limittäin, sillä mikään ongelma ei korjaudu vain yhdellä taikatempulla.
Tästä huolimatta, vaikka juuri luku- ja kirjoitustaito ovat lähtökohtaisia
ihmisoikeuksia ja koulutus edistää pitkällä tähtäimellä kunkin valtion
kehitystä myös muilla osa-alueilla, ei esimerkiksi aikaisemmalla kotikylälläni
Gracanicassa, Kosovossa tunnu luku- ja kirjoitustaidottomien naisten
ensisijaisena huolena olevan heidän kykenemättömyys nauttia kirjallisuudesta
tai edes paikallislehdistä. He stressaavat ensisijaisesti köyhyydestä,
puolisoidensa työttömyydestä, lastensa tulevaisuudesta, vesi- ja sähkökatkoksista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti